Friday, July 8, 2011

Motiques + Idris Tawfiq..

Alhamdulillah semalam sudah selesai Motiques. Motivation of Quotient Emotional & Spiritual Sense.. motivasi dah penuh, tinggal usaha, usaha & akan trus berusaha! chaiyokk! ^_^
theme :

D.U.I.T
doa.usaha.iktibar.tawakal


motivational talk disampaikan oleh en Abd Rahim Suhaini, ada terkesan dihati sekit sebanyak,..

terkesan kepada salah satu ceritanya, yang mana selama ini penyangkaan terhadap bangunan bangunan di hospital di Alex adalah duit dari pelajar Malaysia, adalah palsu semata- mata.. leeh?

boleh dikatakan mostly hospital di situ mggunakan duit sedeqah..subhanAllah, ya Allah mulianya mereka.. orang yang macam ni lah tujuan hidup straight to the akhiraahh... mmg niat utk akhirat.. & sememangnya manusia hidup ni pun utk akhirat.. sebab amalan yang kita kat dunia ni pun untuk akhirat..

Dari Abu Umamah r.a., Nabi saw. bersabda, “Wahai anak Adam, seandainya engkau berikan kelebihan dari hartamu, yang demikian itu lebih baik bagimu. Dan seandainya engkau kikir, yang demikian itu buruk bagimu. Menyimpan sekadar untuk keperluan tidaklah dicela, dan dahulukanlah orang yang menjadi tanggung jawabmu.” (Muslim)



subhanAllah. alat yang hampir sejuta pun diinfaqkan hartanya oleh seseorang, bayangkan kalau 10 orang guna dalam masa sehari, seminggu? setahun? sepuluh tahun? meskipun org tu mati, ya Allah melipat gandanya pahala yang dia dapat.. 

apa2 pun semoga istiqamah dalam amalan~

Idris tawfiq



2 hari lepas ada talk by sir Idris Tawfiq, seorang warga Canada yang memeluk agama Islam & merantau seluruh dunia untuk kembangkan Islam berdasarkan pengalaman.. subhaAllah!

byk yg dpt diambil dalam talk ' Islam and the West and Islam in the West' bunyi macam sama, tapi berbeda~ amat2 berbeza..

sir Idris berkata, Western ni ada 4 golongan
1) org yg benci Islam ( sikit bilanganya)
2) Politician 
3) Journalist yang selalu sgt mencari berita2 panas utk jatuhkan Islam (sederhana sikit)
4) people who no NOTHING about Islam ?? (MAJORITY)

yang agak tersentuh adalah yang keempat.. mereka tidak tahu apa itu Islam, 
eh, biar betul??
betul.. Western ni tak tahu menahu about Islam.. golongan ini adalah golongan MAJORITY, bukan minoriti..mashaAllah.. semoga Allah buka pintu hati dorang, 
kenapakah jadi macam ni?
sebabnya kurangkan pendaei yang akan menyebarkan dakwah Islamiyah..mereka akan lebih senang menerima dakwah dari golongan mereka sendiri..banyak sangat contoh sir bagi haritu..
habis tu kita boleh ke tak nk berdakwah kat mereka ni?
kita cuba setakat yang mampu, & mmg betul! antara orang melayu & orang putih? yang mana lita lebih percaya, inshaAllah, of course orang melayu, macam tu jugak la dgn hal ni.. :)

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorankhalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". (2:30)


last skali.. dia ckp Islam tu pasal ape? 1) God 2) the creations..

betul jugak kan, mmg dua2 tu ja Islam.. tugas2 makhluk terletak kat creations..so, sape yg merosakkan Islam tu sndiri, kita yg mrosakkan..padahal Islam tu tak langsung mengganas, tangan2 kotor je yang mengganaskan Islam.. betul tak?

Lastly, wish me luck utk exam akan datang.. Final 2nd year, inshaAllah..
may Allah bless us & shower us with His love inshaAllah.. :)